Vyzkoušejte nová degustační balení a výhodne balení CBD, CBG a CBN olejů za nejvýhodnější ceny.

CBD a CBN kapky na spaní aneb Jak přirozeně podpořit zdravý spánek?

Pamatujete si, kdy jste se naposledy ráno vzbudili skutečně odpočatí a plní energie? Jestliže si nedokážete vzpomenout na poslední spokojeně prospanou noc, věřte tomu, že rozhodně nejste sami. 

spanek

Podle odhadů nespavost trápí až 30 % lidí po celém světě, a některé průzkumy dokonce naznačují, že se jedná o problém postihující více než polovinu populace. (1)

Spánek je přitom pro dosažení dobrého zdraví a celkové pohody zcela zásadní. Během něj totiž dochází k regeneraci celého organismu. Pokud tedy tělo nespavostí čelí dlouhodobě, mohou se u člověka objevit závažné zdravotní komplikace.

NREM versus REM spánek

Častým důvodem, proč se lidé cítí nevyspalí, však není pouze krátký spánek, ale také špatně rozložené spánkové cykly. Tento termín označuje střídání jednotlivých spánkových fází, při kterých se v těle odehrávají odlišné procesy. Takových cyklů se během jedné noci prostřídá až šest a obecně se dají rozdělit do dvou primárních fází – REM a NREM. (2)

Okamžitě po usnutí se dostáváme do NREM, tedy synchronního či klidného spánku. Ten tvoří zhruba 70 % našich prospaných nocí a dále se dělí na tři podfáze:

  • N1 – přechodná fáze mezi spánkem a bděním, případně při přechodu na REM spánek;
  • N2 – lehký spánek, který tvoří polovinu noci a při němž dochází k postupnému uvolňování celého těla;
  • N3 – hluboký spánek, při němž dochází k odpočinku a regeneraci tkání, a jak ukázaly nejnovější studie, tak i k uvolňování odpadních látek z mozku.

Jakmile tělo projde všemi těmito fázemi, přechází do REM spánku, který je mezi lidmi mnohem známější, jelikož se nám během něj zdají sny. V těle se toho ale během něj děje mnohem více – mozková aktivita se zvýší na podobnou úroveň, jako když bdíme.

I když REM fáze tvoří pouze 20–25 % našeho spánku, je naprosto nezbytná pro udržení mentálního a psychického zdraví. Několik studií potvrdilo, že prodloužení REM spánku pomáhá s depresi i úzkostí a posiluje kognitivní mozkové funkce.

Během REM spánku se nám navíc třídí vzpomínky uložené v krátkodobé paměti a ty, které mozek vyhodnotí jako důležité, se posléze ukládají do paměti dlouhodobé. Jedná se tedy o fázi spánku, která je klíčová pro schopnost uchovávat nové informace. (3)

Untitled design (5)

K lepšímu spánku skrze doplňky stravy

Jak ale jednotlivé fáze vyvážit a prodloužit dobu strávenou spánkem? Můžete začít s tím, že začnete užívat CBD kapky na spaní. Jedná se o kapky na bázi oleje, obohacené o látku zvanou kanabidiol, který se získává z rostlin konopí a označuje se právě zkratkou CBD.

Jak ovlivňuje CBD spánek?

To, jak CBD spánek ovlivňuje, je jedním z primárních důvodů, proč je tento doplněk stravy mezi svými uživateli tak oblíbený. Z velké části za tímto efektem stojí jeho schopnost stabilizovat náladu.

Jak totiž ukázaly některé studie, CBD má velký potenciál přinést úlevu od stresu a úzkosti. Právě tyto pocity jsou primárním důvodem, proč nemůžeme v noci spát. Však jistě sami znáte ty večery, kdy se převalujete v posteli a v hlavě se vám honí všechny starosti, kterým budete muset následující den čelit – a určitě se v těchto chvílích necítíte zrovna klidní. (4)

Dalším důvodem, proč užívat CBD na spaní, je jeho schopnost tlumit akutní a chronickou bolest. Nespavost je totiž velmi často problémem lidí, kteří trpí nějakou chorobou nebo se léčí se zraněním – oba tyto stavy totiž mívají společný symptom, a to právě bolest. Jen si zkuste usínat s bolestí zad nebo končetin. I když se vám podaří usnout, pravděpodobně se během noci několikrát opět probudíte. (5)

CBD navíc může pomoci s denní únavou, která nespavost přirozeně doprovází. Při užívání v menších dávkách v průběhu dne totiž může mít povzbuzující efekt. K dosažení sedativních účinků jsou naopak třeba větší dávky – bližší informace najdete v našem článku o tom, jak vypočítat správnou dávku.

Pokud byste zjistili, že vám CBD vyhovuje spíše přes den, můžete se ve večerních hodinách obrátit na jinou látku obsaženou v konopí, a to CBN, neboli kanabinol. Spadá do stejné skupiny látek jako CBD, kterým se říká kanabinoidy, ale jeho efekt je lehce odlišný.

spanek cbd 2

Proč se hodí CBN na spaní?

CBN oleje jsou v oblasti doplňků stravy zatím teprve novinkou, nicméně už nyní jsou mezi uživateli velmi známé pro své sedativní účinky. Pokud byste se o tomto kanabinolu chtěli dozvědět podrobnější informace, doporučujeme přečíst článek o tom, co je CBN.

Teď už ale zpět ke spánku. CBN se jeví jako nejúčinnější sedativum z doposud prozkoumaných kanabinoidů. Může navodit uvolnění těla i mysli a uživateli pomoci jak usnout, tak si udržet stabilní spánek po celou noc. Je však třeba provést více studií, aby se tyto účinky stoprocentně potvrdily. (6)

Oleje obvykle neobsahují pouze samotné CBN, ale také určitou dávku CBD či jiných kanabinoidů. Z hlediska koncentrace jsou nejlepší a nejoblíbenější variantou CBN oleje 10 %. Jejich užívání je však třeba nechat až na večer – během dne by totiž mohly vyvolat nežádoucí únavu.

Untitled design (3)

Správné návyky jsou základem úspěchu

Buďme však upřímní – nelze spoléhat na to, že vás přírodní léky na spaní zachrání, a vy budete dál pokračovat ve svých zlozvycích, které vám ve spokojeném spánku brání. Je také třeba vědět, co dělat před spaním a čemu se naopak vyvarovat, a posléze to aplikovat do praxe.

Na závěr pro vás tedy máme sedm nejdůležitějších spánkových návyků, které můžete do své každodenní rutiny postupně aplikovat, a tak docílit delšího a kvalitnějšího spánku. (7)

  1. Nastavte si konzistentní spánkový plán – choďte spát a vstávejte ve stejnou dobu. Tělo si na tento režim navykne a bude s ním pracovat;
  2. Vytvořte si pravidelné spánkové rituály – najděte si relaxační činnosti, kterým se před spaním budete každý den věnovat (například čtení, teplá koupel nebo poslech hudby);
  3. Věnujte se pohybu – příjemně se při něm unavíte a usínání bude snadnější, jen si tréninky neplánujte později než dvě hodiny před večerkou (efekt by mohl být opačný);
  4. Před spaním se vyhněte těžkým pokrmům – tělo se bude soustředit na trávení, a spánek pak nebude tak kvalitní, avšak malá a zdravá svačinka může s usínáním naopak pomoci;
  5. Vyhněte se kofeinu v odpoledních hodinách – kofein se ze systému dostává celé hodiny, takže i jeden odpolední šálek kávy může výrazně prodloužit dobu usínání;
  6. Několik hodin před večerkou se zřekněte alkoholu – i když alkohol pomáhá s usínáním, samotný spánek narušuje a může způsobit časté buzení a dokonce noční můry;
  7. Postel využívejte pouze ke spánku – jídlo, sledování pořadů ani využívání jakékoliv elektroniky do postele nepatří, a pokud se tím budete řídit, začnete si tento prostor spojovat jen se spánkem a nikoli se stresujícími záležitostmi.

Nespavost z vás tedy rozhodně nemusí udělat oběť. Existuje mnoho různých způsobů, jak s ní můžete bojovat – hlavní je mít trpělivost a nevzdávat se. Pokud nějaký krok okamžitě nezabere, nenechte se odradit a naopak k němu postupně přidávejte další. Spánek se dříve či později jistě začne pozvolna zlepšovat.

- Váš CBDčko tým

zdroj fotografií: canva.com

logo

Grafický návrh vytvořil a nakódoval Shoptak.cz